YILLIK İZİN HAKKI NEDİR?

İşçinin Yıllık izinlerin kullandırılmaması haklı sebeple fesih sebebi teşkil etmektedir. Zira yıllık ücretli izin işçinin Anayasa ile tanınan ve kanunlarla güvence altına alınan dinlenme hakkının en önemli yansımalarından biridir. Her ne kadar işçinin, yıllık ücretli izinlerinin kullandırılmaması halinde; iş akdini haklı nedenle feshetme hakkı bulunsa da bu fesih yolu için tüm şartların varlığından emin olunmalıdır.

YILLIK İZİN HAKKI HESAPLAMA

Bir işçinin yıllık ücretli izine hak kazanabilmesi için mevcut iş yerinde bir yıllık çalışmasının bulunması gerekmektedir. Bir yıllık kıdem şartının sağlanması halinde işçi yıllık ücretli izne hak kazanabilecektir. Yıllık izin süreleri İş Kanunu’nda düzenlenmiştir. Ancak iş yeri yönetmeliği veya TİS ile belirtilen sürelerden daha fazlasına kararlaştırılabilmektedir. Ancak kanunda belirtilen süreler asgari süreler olup herhangi bir şekilde daha azına karar verilemez.

İş Kanunu’nun 53. Maddesi’ne göre işçilere verilecek yıllık ücretli izin süresi, kıdemi;

Bir yıldan beş yıla kadar (beş yıl dahil) olanlara on dört günden,

Beş yıldan fazla onbeş yıldan az olanlara yirmi günden,

On beş yıl (dahil) ve daha fazla olanlara yirmi altı günden az olamaz.

Yıllık Ücretli İzin İstenildiği Zaman Kullanılabilir Mi?

Yıllık ücretli izin işçi tarafından istenildiği zaman kullanılamaz. Senelik iznin kullanılma zamanı için işçi ve işverenin bu hususta anlaşmış olması gerekmektedir. Yani işçi, yıllık izin benim hakkım diyerek istediği zaman işe gelmemek suretiyle iznini kullanamaz. Bu halde işverenin fesih hakkı doğabilmektedir. Yıllık iznini kullanmak isteyen işçi, izin tarihlerini işverenine bildirmeli ve işverenin onayı ile izni kullanmalıdır. Belirtmemiz gerekir ki işverenin buradaki onayı keyfi bir şekilde kullanılamaz. Dolayısıyla işçinin talep ettiği tarihlerde yıllık izin kullanmasına işveren tarafından onay verilmediği hallerde bunun sebebi de işçiye bildirilmelidir.

Yıllık İznin Bölünmesi

Kural olarak yıllık ücretli iznin bölünmesi mümkün değildir. Yani işçi ondört günlük yıllık iznini ikişer gün şeklinde kullanamaz. Yıllık izin ancak tarafların (işçi ve işveren) bu hususta anlaşması ve bölünen parçaların 10 günden az olmaması şartı ile bölünebilmektedir.

Uygulamada hukuka aykırı şekilde işverenin tek taraflı uygulaması ile yıllık izinlerin bölündüğü görülmektedir. Bu hususta ayrıntılı bilgi almak için iş hukukunda uzman olan kadromuzdan destek alabilirsiniz.

İşçinin Yıllık İzninin Kullandırılmaması Sebebi İle İş Akdinin Feshi

Yukarıda anlatılan şartlara aykırı olarak işçiye yıllık izinlerinin kullandırılmaması iş akdinin haklı nedenle feshine sebep olacaktır. Burada işçinin yıllık ücretli izne hak kazanmş olması çok önem ihtiva eder. Yukarıda da belirtildiği üzere yıllık izne hak kazanılması için en az 1 yıllık kıdeme sahip olunması gerekmektedir. Kıdem şartı sağlayan işçi, yıllık izin kullanma talebini işverene ilettiği halde bu izin kullandırılmazsa iş akdi haklı nedenle feshedilebilmektedir. İş akdinin feshi ihtarnamesinde fesih sebebi olan yıllık izinlerin kullandırılmaması hususu mutlaka belirtilmelidir.

İş akdinin feshi ile yıllık izin hakkı ücrete dönüşecektir. Açılacak bir alacak davası ile yıllık izin ücreti de işverenden talep edilebilecektir. Önemle belirtmemiz gerekir ki uygulamada yapılan basit hatalar sebebi ile iş davalarında özellikle işçiler açısından telafisi zor zararlar ortaya çıkabilmektedir. Bu gibi hataların önüne geçebilme adına alanında uzman bir iş hukuku avukatından hukuki destek alınmasında yarar görmekteyiz.

Daha fazla bilgi almak için bize Whatsapp üzerinden , İş Hukuku alanındaki diğer makalelerimize ise buradan ulaşabilirsiniz.